Smaakrevolutie in de babyvoeding

De Brusselse start-up Sienna & Friends schudt de industriële wereld van de potjesvoeding door elkaar en vindt babyvoeding opnieuw uit. De initiatiefnemers zijn resolute voorstanders van biologische voeding, verrijkt met kruiden en specerijen en met een grote nadruk op het belang van thuis koken, met het hele gezin, vanaf baby’s eerste hapjes. Sienna & Friends wil hiermee actief bijdragen tot de nutritionele opvoeding van jonge kinderen en hun smaakpapillen voorbereiden op de variatie in smaken die ze later zullen eten als volwassene, maar vooral…Sienna & Friends wil dat ook baby’s echt kunnen genieten van hun maaltijden! Ook zij hebben recht op gezond EN lekker eten.

Sienna & Friends –h et gamma van Sienna & Friends bestaat uit 44 producten verspreid over 8 categorieën: kruiden, sauzen, confituren, tapenades, gezonde snacks, olijfolie, porridge en pasta , een Belgisch gastronomisch avontuur gecreëerd door twee jonge ouders en gewijd aan de jongste leeftijd, keert zich tegen het fatalisme van de traditionele “babyvoeding” en een te zoute en zoete voeding. Sienna & Friends wil dat het kind vanaf de vroege kinderjaren de verrijking van zijn gehemelte ontdekt, begrijpt en zo zelf kan bijdragen aan zijn eigen welzijn later als volwassene, dit terwijl hij optimaal geniet van de veelzijdigheid van gezonde voeding. Naast het assortiment nieuwe biologische producten, beantwoordt Sienna & Friends ook graag de vragen van de meeste jonge ouders die bezorgd staan te wachten op passende antwoorden rond kindervoeding.

De eerste, allesbepalende 1000 dagen

Experts en pediatrische studies bevestigen het: de smaakpapillen van de baby zijn als een blanco pagina en de eerste duizend dagen van zijn leven (de zwangerschap inbegrepen) zijn de belangrijkste in de toekomstige ontwikkeling van zijn relatie met voeding.

Tijdens deze periode is het daarom erg belangrijk om alle zintuigen van de kinderen te activeren. Dit gebeurt idealiter door zijn wereld open te trekken voor een breed scala aan voedingsmiddelen, smaken, geuren, texturen en kleuren, en in het bijzonder ook specerijen. Hoewel een zeer grote meerderheid van de jonge ouders zich bewust is van deze realiteit (een internationale studie van Mintel, Baby Food Global Overview, onthulde in 2017 dat 85% het leren van gezonde eetgewoonten als topprioriteit beschouwt) weten de meeste onder hen niet hoe het moet.

« Liefde is… proeven »

Dit zou het motto kunnen zijn achter het avontuur van Sienna & Friends, en vooral van de bedenkers, Aurelie D’Hulst en Massimo De Lord Rinaldi, de trotse ouders van twee jongens van 2 en 3,5 jaar oud. “Wat is absurder dan een ouder een babypotje te zien openen zonder de inhoud ervan te willen of kunnen proeven”: de opmerking van Massimo is even confronterend als relevant. Dit is een trieste realiteit.

Wanneer dit jonge paar ondernemers de geboorte van hun twee zonen meemaakt, kan Aurélie, die een echte passie ontwikkeld heeft voor voeding, zichzelf niet overtuigen om hen de traditionele babypotten te serveren die in supermarkten worden verkocht. Ze vreest dat de saaie, smaakloze en monotone textuur, die ver verwijderd ligt van het echte eten, het echte koken en het plezier aan tafel, de voedingsgewoonten van haar nakomelingen op onomkeerbare wijze zou beïnvloeden.

Na het lezen van talrijke studies is Aurélie er nog meer van overtuigd dat de smaakpapillen van het kind vanaf de geboorte getraind moeten worden om te ontdekken wat lekker is en smaak heeft. Zo begint Aurélie onderzoek te doen naar de ontwikkeling van een dieet dat kleine kinderen een alternatief kan bieden op hun toekomstige consumptie van vetten, zout en suiker. Meer nog, ze streeft er naar al haar professionele kennis (gebaseerd op een internationale carrière van bijna tien jaar in de wereld van kruiden en specerijen) in de praktijk te brengen om op zijn vroegst een smaakuniversum te openen dat veel gevarieerder is voor haar kinderen.

Op smaakavontuur

“De smakeloosheid van het voedsel voor de kleintjes is niet zonder gevolgen”, vervolgt Aurélie. “Integendeel”. Vastberaden legt Aurélie de hand in het deeg, letterlijk en figuurlijk, en begint aan een echt culinair avontuur. Ze raadpleegt, luistert en wordt ondersteund door professionele experts zoals kinderarts Barbara Abramowicz en kinderdiëtiste Gisèle Gual,… en ze kookt natuurlijk.

Haar eigen zonen zijn haar eerste “proevers” en ze is verheugd om te zien dat ze dol zijn op de kruidige en gezonde gerechten die ze voor hen bereidt, terwijl ze vele wanhopige ouders ontmoet die getuigen over de moeilijkheden die ze ervaren om hun kinderen op een gezonde manier op te voeden.

Een onderzoek dat de huidige frustraties en de schade uit het verleden bevestigt

Zozeer zelfs dat ze besluit om meer dan 350 ouders te bevragen om zo meer te weten te komen over hun zorgen en hoe ze die kunnen oplossen. De eerste vaststellingen zijn zeer confronterend: slechts 3% van de ouders is volledig tevreden met het bestaande aanbod in de winkel. Maar 67% mist tijd of motivatie en 61% kennis om zelf iets te veranderen. Voor Aurélie is de situatie alarmerend en valt de oorzaak te zoeken bij verschillende trends en ontwikkelingen: De uitvinding van de “babyvoeding” en de standaardisatie van smaken en texturen die daarbij hoort,         Een zeer agressieve marketing rond “Fun Food”, Het fenomeen van “suiker, vet, zout”, De ontwikkeling van “Junk Food” & “Fast food”, Het verdwijnen van het gezamenlijk eten aan tafel met het hele gezin, De ontwikkeling van “Snacking” de hele dag en overal.

Sienna & Friends: een gezond en groot gezin

Gesteund door haar man, die ook actief betrokken is bij het project, beslist ze als eerste prioriteit om een gezonder alternatief te bieden voor producten die te verwerkt, te zoet en te zout zijn. Samen creëren ze een breed scala aan nieuwe smaken, kleuren, geuren en texturen.

Het assortiment is gericht op baby’s vanaf de leeftijd van 6 maanden en is geïnspireerd op eetgewoonten uit alle hoeken van de wereld. Munt, tijm, kaneel, kardemom, komijn, moringa, kurkuma, gember, kruidnagel, … om maar een paar te noemen, deze kruiden en specerijen uit de hele wereld, doen dankzij hun recepten hun intrede in wat de gastronomische gouden eeuw van het kind wordt genoemd, de leeftijd van 8 tot 24 maanden, die tot zijn twee jaar zijn smaakpapillen vormt voor de rest van zijn leven. Al het voedsel dat een baby leert appreciëren op deze leeftijd, heeft nadien 75% kans om gedurende zijn hele leven te worden gewaardeerd. Sauzen, soepen, gezonde snacks, tapenades en andere: olijfolie en pasta, het aanbod van Sienna & Friends blijft uitbreiden zodat ouders het eetplezier van hun peuter zo breed en gevarieerd mogelijk kunnen maken. Het idee is eenvoudig: kinderen vanaf jonge leeftijd de smaken laten leren die ze later gemakkelijker met hun ouders aan de familietafel kunnen delen.

Continuïteit voorop

Het doel van Sienna & Friends is de basis te leggen voor een gezond voedingspatroon waarvan het kind zijn hele leven zal genieten en waarop hij blijvend zal kunnen steunen. En dat is allesbehalve overbodig, aangezien een recente studie van het Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) aantoont dat onder alle vormen van ondervoeding, slechte eetgewoonten het belangrijkste risico op overlijden zijn en wereldwijd één sterfgeval op de vijf veroorzaken.

“Onze aanpak is echter niet beperkt tot de fase van de gastronomische leeftijd van het kind. We willen ouders blijven helpen wanneer hun kind drie jaar oud wordt, en ze zich vaak een beetje machteloos voelen op het gebied van voedingsadvies op die leeftijd”, benadrukt Aurélie, die een gamma vooropstelt dat langer meegaat dan de eerste drie jaar van het kind. “Op die leeftijd is het kind helemaal nog niet klaar om de suiker-, zout- en vetgehaltes te eten die veel te vaak aanwezig zijn in voedsel voor volwassenen”, concludeert Aurélie, die de cruciale rol van ouders bij het voeden van hun kinderen nog eens benadrukt.

Voedingsintelligentie: eten is leren appreciëren

Denken neemt het plezier niet weg. Aurélie en Massimo zijn hiervan overtuigd. Nutritionele intelligentie, met andere woorden het kennen en verkiezen van voedsel dat goed voor u is, is voorbestemd om steeds belangrijker te worden. Gezond eten is vooral leren en Aurélie vermeldt hierbij maar al te graag de Sapere beweging. Geboren uit de overtuiging dat onderwijs in de tafelgenoegens de basis vormt voor een duurzame voedselbalans, biedt de beweging “smaakkennislessen” voor jonge kinderen aan. Zweden, Denemarken, Zwitserland, Nederland en Frankrijk zijn al overtuigd en gebruiken de methode in verschillende (kleuter)scholen. De methode is gebaseerd op het leren door de zintuigen…. Van smaak tot aanraking, het zijn die zintuigen die moeten worden geprikkeld om een kind zijn voedingsintelligentie te leren ontwikkelen.

“Voedingsintelligentie is een kostbaar geschenk voor het leven dat u uw kind aanbiedt en dat hem later zal beschermen tegen vele ziekten die verband houden met slechte voeding”, voegt Massimo eraan toe.

Huisgemaakt: 3 goede redenen

Naast het aspect van gezonde voeding zoeken Aurélie en Massimo via Sienna & Friends naar het herstel van de waarden die gepaard gaan met zelfgemaakte voeding en benadrukken ze hiervoor drie fundamentele principes:

  1. Begrijp wat er op het bord ligt: kinderen leggen tegenwoordig vaak geen verband meer tussen de inhoud van hun bord en de oorsprong ervan, omdat ze al op jonge leeftijd verwerkte voedingsmiddelen eten.
  2. Ontdek nieuwe smaken: Industriële voeding biedt smaaksensaties die veel te zacht zijn, waardoor u meteen een gevoel van frustratie krijgt dat u aanmoedigt om steeds weer een hapje te eten. Volgens de Gezinsbond is er inderdaad sprake van een toename van de prevalentie van obesitas in België, zowel bij kinderen als bij volwassenen. In de jaren zestig van de vorige eeuw maakten mensen met overgewicht minder dan 5% van de wereldbevolking uit, maar vertegenwoordigen zij 39% van de wereldbevolking. En 13% van hen is zwaarlijvig.
  3. Neem deel aan de bereiding van de maaltijden: de keuken moet daarom een plaats van plezier en ontdekking worden. Het kind neemt deel aan de bereiding van de maaltijden: hij kijkt, raakt het rauwe voedsel aan, ruikt aan de ingrediënten, kiest de seizoensgroenten, waardeert hun smaken en aroma’s…. En de verkenning kan al van tevoren beginnen, van de markt tot op het veld.

Iets meer dan een jaar geleden gestart door een paar gepassioneerde ondernemers die hun kinderen een gezonde toekomst willen bieden, met open kijk op de wereld in al haar zelfgemaakte varianten, is het universum van Sienna en haar vrienden nu ook open voor het grote publiek en voor een hele nieuwe generatie jonge ouders en hun kinderen.

Het assortiment van Sienna & Friends is nu online beschikbaar en binnenkort in uw speciaalzaken: https://siennafriends.com/fr/

Productie: De producten van Sienna & Friends worden allemaal geproduceerd in Europa. Zo komt de olijfolie uit Spanje, de tomatenpasta en -sauzen uit Italië en de jam uit Frankrijk.