Beautiful Life group verwerft Château d’Agassac

 

Na 25 jaar eigenaar te zijn geweest, heeft de Groupama Group onlangs Château d’Agassac en zijn wijngaard verkocht aan Gérard Jicquel. Château d’Agassac, onlangs gepromoveerd tot “Cru Bourgeois Exceptionnel”, staat momenteel bekend om zijn kwaliteitswijnen.

Agassac, een feodaal domein dat in de 11e eeuw werd gesticht, ontleent zijn naam aan de eerste feodale heer, Gaillard d’Agassac. Vanuit zijn bolwerk beschermde hij Bordeaux tegen indringers die de monding als ideale toegangsweg uitkozen. Ruim 200 jaar later werd de wijngaard aangeplant en het kasteel overleefde de eeuwen met de wijnbouw “savoir-faire” van adellijke families.

In 1996 kocht Groupama het domein en ondernam een ingrijpende herstructurering van de wijngaard, evenals de restauratie van het kasteel, om het domein, technische installaties en de historisch beschermde eigendom in zijn geheel te verbeteren. Het beheer van het domein stond onder leiding van een toegewijd team dat vanaf het begin van de jaren 2000 een duurzaam wijnbouwprogramma ontwikkelde, met een milieuvriendelijke, kwalitatieve aanpak. Château d’Agassac produceert een wijn van hoge expressie die de waarden van Bordeaux en Haut-Médoc wijnen vertegenwoordigt, in februari 2020 bevestigd door zijn classificatie als “Cru Bourgeois Exceptionnel”.

In april 2021 werd Gérard Jicquel, een Bretonse ondernemer en liefhebber van Bordeaux-wijnen, de nieuwe eigenaar van het historische domein. Dit project kadert in de ontwikkeling van de familiegroep met ambitieuze investeringen in de diensten- en wijnsector met horecaprojecten die worden gefinancierd door de Beautiful Life Hotelgroep, (waarvan de portefeuille al 10 high-end hotels en het wijndomein, Château Fourcas Dupré, dat in juli 2019 werd verworven, omvat). Beautiful Life Group versterkt haar aanwezigheid in de Médoc door de productie van 500.000 flessen per jaar, gekoppeld aan haar reputatie van hoge kwaliteit zoals erkend door de “Alliance des Crus Bourgeois” en “L’Union des Grands Crus de Bordeaux” voor respectievelijk Château d’Agassac en Château Fourcas Dupré.

Lucas Leclercq, Algemeen Directeur van de nieuw opgerichte wijndivisie, werkt met zijn team aan een marketingstrategie van de wijnen van de groep met de wensen van een veeleisend in het achterhoofd. Prioriteiten zijn de modernisering van de productie-infrastructuur en de invoering van een milieuvriendelijke aanpak.

Door bijzondere nadruk te leggen op zowel de ecologische als de sociale ontwikkeling van de regio, wil Gérard Jicquel een innovatief wijntoerisme ontwikkelen via een investeringsplan dat de greep van de groep op de Haut-Médoc regio als belangrijke speler moet versterken. Zowel Château d’Agassac als Château Fourcas Dupré zijn van plan meer dan 20.000 bezoekers per jaar te verwelkomen.